Bereikbaar tot 23:59 (Livechat & Telefoon)

3 maanden garantie

Gratis levering door heel Nederland

100+ jaar ervaring

Sofie van der Zee
3 - 5 min. read
10 jul, 2024
10 juli, 2024

Uitstel zero-emissiezones: ondernemers langer toegang tot stadscentra met dieselbus

Positief nieuws voor ondernemers met een Euro 5 of Euro 6 bus: je mag in meerdere stadscentra langer blijven rijden in je dieselbus!

De invoering van de zero-emissiezones wordt in een aantal Nederlandse steden uitgesteld, omdat zowel gemeenten als ondernemers niet kunnen voldoen aan de eisen. Voor veel ondernemers zou de overstap naar een emissieloos voertuig een té zware last zijn voor hun portemonnee en werkzaamheden.  

Het uitstel heeft als voordeel dat je langer toegang hebt tot stadscentra met een Euro 5 of 6 bus. Bovendien heb je meer tijd om straks over te stappen naar een emissievrije bus die past bij je wensen en behoeften. 

Door het uitstel gaat de populariteit van Euro 6 bussen razendsnel stijgen. Dit betekent dat je het liefst vandaag nog een Euro 6 bus koopt of financial leaset, zodat je occasion prijsstijgingen voorkomt en profiteert van BPM-vrijstelling

Lees verder om alles te ontdekken over de laatste ontwikkelingen waarom je juist nu een Euro 6 bus moet aanschaffen! 

Geschreven door: Sofie van der Zee
3 - 5 min. read

Gemeenten stellen zero-emissiezones uit

Moet jij weleens in het centrum van Ede of Apeldoorn zijn met je werkbus?

Dan hebben we goed nieuws voor je!

Deze gemeenten hebben besloten om de invoering van de zero-emissiezones uit te stellen. De zero-emissiezones zouden oorspronkelijk per 1 januari 2025 worden ingevoerd. In plaats van deze datum worden de ze-zones met 5 jaar uitgesteld, tot 1 januari 2030.

Het uitstel heeft alles te maken met de haalbaarheid van de plannen.

Voor veel ondernemers die dagelijks hun benzine- of dieselbus inzetten, zou een strenge handhaving van de zero-emissiezones flinke operationele en financiële nadelen met zich meebrengen. 

Elektrische bedrijfsbussen zijn doorgaans duurder en voldoen nog niet aan de behoeften en wensen van veel ondernemers. Dit komt erop neer dat prestaties op het gebied van actieradius, laadvermogen en kracht aanzienlijk minder zijn dan die van een bedrijfsbus op brandstof

Nieuwe kabinet wil zero-emissiezones uitstellen 

Ook het nieuwe kabinet heeft plannen om de zero-emissiezones in heel Nederland te standaardiseren en in te voeren met een uitstel van 1 à 2 jaar.  

Hierdoor krijgen ondernemers de tijd om zich beter voor te bereiden op de emissievrije toekomst. 

Let op! Dit besluit staat (nog) niet vast. Voor nu kunnen de gemeenten deze ingangsdatum voor de zero-emissiezone zelf bepalen. 

Ophef over uitstel zero-emissiezones

Ondanks dat enkele gemeenten de zones uitstellen en het kabinet dezelfde visie heeft, zijn er nog veel meningsverschillen over het uitstel van de zero-emissiezones. 

Partijen, waaronder Transport en Logistiek Nederland (TLN), zijn niet enthousiast over de plannen om de zero-emissiezones uit te stellen.

Zij geven hiervoor de volgende 3 redenen: 

  1. Oneerlijk voor ondernemers die al hebben geïnvesteerd: Veel ondernemers hebben al geïnvesteerd in een duurzame oplossing, een uitstel zou een flinke financiële tegenslag voor deze ondernemers betekenen. 
  1. Stimuleert ongewenst gedrag: Het uitstel zou juist het ongewenste gedrag aanmoedigen en ondernemers motiveren om bussen met schadelijke uitstoot te blijven rijden.
  1. Ongunstig voor inwoners van de binnenstad: Het uitstel is niet in het voordeel van bewoners van stadscentra die een hogere luchtkwaliteit waren beloofd. 

Om deze redenen zullen er naar verwachting nog veel gemeenten zijn die de zero-emissiezones wel willen invoeren per 2025. Of jij toegang hebt, is afhankelijk van de emissieklasse van je bus. 

Ga voor meer informatie over de zero-emissiezones naar onze handige blog: zero-emissiezone in 2025 (30 stedelijke gebieden in Nederland)’.

Koop of lease vandaag nog een BPM-vrije Euro 6 bus

Met minder dan zes maanden tot 2025 zal de vraag naar occasions toenemen en zullen de occasionprijzen naar verwachting stijgen.

Door in 2024 nog een nieuwe Euro 6 bus te kopen of financial leasen, houd je niet alleen het langste toegang tot de zero-emissiezones, maar profiteer je ook nog eens van de huidige BPM-vrijstelling

Daarnaast ben je de prijsstijgingen op occasions voor en heb je de ruime keuze om een bus te kiezen die voldoet aan jouw specifieke wensen en behoeften.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, of wil je hulp bij het vinden van je ideale bus? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact op met onze specialisten of bekijk ons aanbod Euro 6 bussen.

Positief nieuws voor ondernemers met een Euro 5 of Euro 6 bus: je mag in meerdere stadscentra langer blijven rijden in je dieselbus!De invoering van de zero-emissiezones wordt in een aantal Nederlandse steden uitgesteld, omdat

Gerelateerde artikelen:

Registreer je bedrijfsbus vóór 1 november 2024 of betaal duizenden euro’s extra…

Bestelbus verzekeren: alles wat je moet weten